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  • Next-level tailoring thanks to the Skills Development Fund

    Next-level tailoring thanks to the Skills Development Fund


    Hanna DEKERK | 09/11/2017

    Amid colorful balls of yarn, trainees put the finishing touches on scarves, ponchos and doormats. They have been working on these items for weeks as it counts for their final examination of the 'Knitting and Crochet' training in the Rosa Mystica Institute in Fort Portal. “Every tailor in town knows how to make a dress or shirt, but not everyone knows how to make a doormat," says their proud trainer, Eunice Wekesa. Passionate about sewing, Eunice has been working as a textile trainer for over ten years. “It has taught me patience. Some of my students don’t have high academic levels but because they are patient with their work they do it even better.”  Her students are the fifteen trainees in 'Knitting and Crochet' and sixteen trainees in 'Tye and Dye', facilitated by the Skills Development Fund of BTC’s Support to Skilling Uganda project. The majority of them being vulnerable youth and school drop-outs, they were selected for the training through local church councils and leaders. Sister Florence Ahaisibwe is the Director of the Rosa Mystica Training Institute of Vocational and Business Studies. “Before the curriculum was aimed at making uniforms and common clothes. Now we switched to tourism wear and handicrafts, to also attract the tourists in Fort Portal.” They started doing so after the Uganda Small Scale Industry Association (USSIA) gave them the advice. Moreover, through the Skills Development Fund, USSIA organized training sessions with three Kenyan knitting and crochet experts.“Thanks to BTC’s intervention I could expose my trainees to different techniques.” says trainer Eunice. “We now also have embroidery machines, which allows for next-level stitching and finishing." For a long time, the institute was only accessible to girls and women. But as trainings are gender-equal, boys were welcomed. John Koojo is one of those boys. “Before I was an artist, designing badges, banners and posters. Thanks to this training I was able to polish my knowledge and get new ideas.” The entrepreneurship courses also gave him insights in financial management and business plans. “I am now motivated to start my own shop with creative designs.” The Skills Development Fund in Albertine-Rwenzori aims at improving the quality of technical and vocational training through public-private partnerships, in order to enhance the youth’s employability.


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    Uganda UGA1402711

  • L'or rouge à l'honneur au Maroc

    L'or rouge à l'honneur au Maroc


    Roxane VANLERBERGE | 08/11/2017

    Le safran est une source importante de revenus pour près de 3.000 familles. Il représente une activité économique pour la petite agriculture solidaire. Notre collègue Olivier LEGROS nous explique les activités menées par le projet tout au long de la filière safran lors du Festival international du safran à Talaouine (Sud du Maroc) qui a eu lieu du 3 au 5 novembre 2017.


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    Morocco MOR1204311

  • Vers la formation en alternance en 2017-2018!

    Vers la formation en alternance en 2017-2018!


    Julie CLAASSENS | 08/11/2017

    Dans le cadre de l’amélioration de la qualité de la formation des jeunes dans le Kasaï oriental, le programme d’appui à l’éducation fait avancer le processus de la formation en alternance par le choix des entreprises devant accueillir les apprenants pour leur encadrement.Cette approche, toute nouvelle pour le secteur de l’Enseignement Technique et la Formation Professionnelle au Kasaï Oriental, organise le cursus scolaire secondaire technique en deux temps à savoir : une période des cours théoriques à l’école et une autre partie faites des cours pratiques. Cette dernière partie s’organise dans trois espaces d’apprentissage dont l’atelier, l’activité génératrice de revenus et l’entreprise. En effet, une dizaine d’entreprises de la place ont donné leur accord et disponibilité pour l’accueil des apprenants dans le cadre de ce projet pilote de formation en alternance. Pour y parvenir, les écoles, le programme éducation au Kasaï Oriental et les entreprises envisagent signer des conventions de faisabilité. « Ces initiatives permettront aux élèves de savoir exactement ce que nos équipes font à longueur des journées et c’est pour leur bien dans le futur après les études » confie un responsable d’une entreprise retenu pour l’alternance.  L’équipe EDUKOR a ainsi organisé en octobre dernier une mission de vulgarisation du contenu de cette convention, mission dont a résulté l’approbation du projet pas les entreprises.La formation en alternance est programmée pour l’année scolaire 2017-2018 au Kasaï Oriental et à la Lomami. Elle concernera en premier les cinq centres d’application retenus pour la ville de Mbuji-Mayi et la cité de Ngandajika. « Cette nouvelle approche m’inspire confiance et me redonne l’espoir sur l’avenir des enfants dans nos écoles techniques et professionnelles quant au couronnement de leur formation et les possibilités d’obtention de l’emploi », déclare un chef d’établissement dont l’école est retenu comme centre d’application. Ce projet se met en œuvre pour les filières porteuses d’emploi à savoir la mécanique générale, l’agriculture générale et vétérinaire, l’agriculture et la transformation alimentaire, la mécanique moto puis la menuiserie.  Les différents outils de cette approche sont déjà créés et les chefs d’établissements sont bien engagés à la mise en œuvre.            


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    DR Congo RDC1217211

  • Le chantier école à Kasanga, un projet d'espoir!

    Le chantier école à Kasenga, un projet d'espoir!


    Julie CLAASSENS | 08/11/2017

    Cecile Mbwisha, seize ans, est la seule fille dans le groupe de treize stagiaires au chantier école de l'Institut Technique Industriel du Cinquantenaire à Kasenga, en Haut-Katanga. Nestor Kibwili, soixante-six ans, est artisan maçon et l'accompagnateur de Cecile. Les deux travaillent en binôme, même si Nestor est le grand-père du chantier et le chouchou de tout le monde!Le chantier école consiste d'une approche pédagogique active, c'est-à-dire: les apprenants se professionnalisent 'en faisant' et sont guidés par un expert. A Kasenga, le groupe de treize construit leur propre hangar afin d'y suivre des ateliers et de stocker du matériel. Cinq d'entre eux sont des soudeurs.Cecile suit l'option agriculture et au chantier elle fait la construction, un cours pratique qu'elle est obligé de suivre.Les apprenants sont payés sept dollar par jour, ce qui leur permet d'économiser et de travailler sur des projets de futur. Cecile, par exemple, paie ses propres frais scolaires pour toute l'année, aide ses frères à payer leurs études universitaires, donne une partie de l'argent à ses parents et a déjà investi dans son propre champs, situé à l'Institut. La courageuse!Elle raconte: "Ici on importe presque tout de la Zambie et je veux que ça change. A l'école on a notre propre champs, une pépinière avec des différentes sortes d'arbres fruitiers et un poulailler avec cent poules! Je veux continuer ce travail dans ma famille et produire moi-même pour notre pays!"


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    DR Congo RDC1216911

  • The icing on the cake:  Skills Development Fund improves bakery training .

    The icing on the cake: Skills Development Fund improves bakery training


    Hanna DEKERK | 08/11/2017

    While the smell of freshly baked vanilla cookies rises from the oven, Ezra Balugu explains the  bakery students at the Margherita Training Institute in Kasese how to obtain that perfect cookie crunch. Ezra completed a 2-month bakery training through the Skills Development Fund (SDF) of BTC’s Support to Skilling Uganda project. “I learned so much and want to transfer my skills to other young people of my community.” Coming from a family of 13 children, Erza started baking chapatti by the side of the road to raise money for school fees. When he learned about the bakery training at the Margherita Training Institute he immediately applied. “I learned how to bake wedding cakes, cinnamon buns, pizzas and much more!”  After completing his training, the institute asked him to help out during classes as an assistant-trainer. Classes are given by Joshua Manday, an experienced chef who worked in renowned kitchens all over Uganda. “When I moved back to Kasese, the Margherita Training Institute asked me to work as a part-time trainer. I like it because it allows me to pass on my knowledge.” Thanks to the Skills Development Fund the Margherita Training institute was able to hire Joshua part-time, hereby guaranteeing a constant flow of hands-on expertise to the trainees. But there’s more: in order to graduate, each trainee needs to complete a one-month internship at a hotel. This work-based learning is also facilitated by the SDF. Ezra adds “I did my internship at the Sandton Hotel in Kasese, where I baked cookies, bread and samosas. Now I know what it’s like working in a hotel kitchen.” Additionally, trainees receive entrepreneurship trainings during which they learn to set up a business plan and keep financial records. 20 year-old Hanisha Kezabu finished her training and has plans for the future: “I want to start a small pizza restaurant with pizza delivery, preferably together with some of my fellow graduates.” Kisole Nason, director of the Margherita Training Institute, adds that the SDF improved the Institute’s infrastructure: “It came like a blessing. Before we used to mix dough with our hands because we did not have mixers. We dug holes in the ground to keep water fresh but now we have a freezer and fridge. We could not even teach baking because we did not have an oven. But that is all resolved.“ Because the quality of trainings has improved, graduates are now in high demand on the labor market. If that isn’t the icing on the cake… The Skills Development Fund in Albertine-Rwenzori aims at sustainably improving the quality of technical and vocational trainings through public-private partnerships, in order to enhance  the youth’s employability.  


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    Uganda UGA1402711

  • LCF - Short video documentary about the Local Competitiveness Facility

    LCF - Short video documentary about the Local Competitiveness Facility


    Simon DESCHUTTER | 07/11/2017

    Through the cooperation of Belgium and Rwanda, the "Local Competitive Facility" (LCF) grant fund (worth €2.4 million) has been implemented in 4 pilot Districts - Gakenke, Gisagara, Rutsiro and Nyagatare - in Rwanda.The objective of LCF is to fund innovative economic partnership projects implemented by different companies or cooperatives, which will enhance pro-poor local economic development (LED). Supported by the BTC-funded Rwanda Decentralization Support Programme (RDSP), LCF is implemented under the joint responsibility of the Local Development Agency (LODA), the Ministry of Local Government (MINALOC) and the respective District authorities.After a thorough selection process for which 497 projects initially applied, 36 projects have been selected for support. The projects are unique and developed by the partnerships, according to their own needs. Partnerships have formed in different economic sectors: in agro-processing (banana-beer making, honey-processing, bread making); handicraft (shoe-making, handbags, bamboo-products); tourism (boat services and sleeping services); and ICT (webshops).For one year, each project will receive financial support as well as capacity building on business management and marketing in order to secure sustainable growth of their businesses.Find out more about LCF by watching this exclusive video presenting this innovative funding mechanism through a sampling of 4 beneficiary projects.A short version of the video can be accessed here: https://www.youtube.com/watch?v=_b-IyuR_O0s


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    Rwanda RWA1308911

  • Women Entrepreneurship Training in Gaza

    Women Entrepreneurship Training in Gaza


    Laura SCHILLEMANS | 03/11/2017

    Tuesday we celebrated the final day of the women entrepreneurship training program in Gaza! In collaboration with the Belgian Development Agency (BTC), Palestine Education for Employment (PEFE) launched a 12 day entrepreneurship training in the context of their Creating Employment Opportunities for Women in the West Bank and Gaza Program. BTC nominated more than 100 female trainees and graduates who participated in BTC’s Work-Based Learning programme, which strives for a better integration between TVET and the labour market and which offers trainees the opportunity to practice their skills in the private sector in an organised and structured way, for the training. The women were specialized in a variety of fields, including urban agriculture, cell phone maintenance, hairdressing, sewing, photography and montage, mobile applications, graphic design and rabbit farming. Eventually 24 underprivileged unemployed young women, with a background in Technical and Vocational Education and Training (TVET), were selected to follow the training. The women were between 18 and 35 years old and they came from different areas in the Gaza Strip.   The training addressed several topics related to entrepreneurship, including social engagement, capacity building, the generating of business ideas, promotion of entrepreneurship and small enterprises and the economic and social empowerment of women.Over the course of 12 days, the 24 female participants learned how to write business plans and defend their ideas. Yesterday, the committee chose the best projects which will be further developed and financially supported. The entrepreneurship training program will provide each participant with a toolkit worth up to 300 dollars, adapted to their business idea, the sector they’re operating in and their need for support. Stay tuned and follow the stories of these talented female entrepreneurs next week during Global Entrepreneurship week. 


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    Palestine PZA1202911

  • The Second Palestinian Urban Forum (PUF II) in Birzeit

    The Second Palestinian Urban Forum (PUF II) in Birzeit


    Laura SCHILLEMANS | 01/11/2017

    On Monday and Tuesday 30 and 31st of November, the Second Palestinian Urban Forum (PUF II) took place in Birzeit under the slogan “Localizing the New Urban agenda: Shaping the future of Palestinian Cities”. Whereas in the first Urban Forum (Nablus, March 2012) the rapid and uncontrolled urban development in the Palestinian cities, towns and villages was seen as a big challenge, now, in 2017, it became clear that urbanization can be a source of opportunities and solutions rather than challenges. The Forum focused on 4 key themes: Integrated Urban Planning; Urban Economy; Inclusive and cohesive cities; and Innovation and future cities.  During the forum a special focus was given to Local Economic Development, which is a core pillar of our LGRDP program. Our colleague Bashir Barghouthi spoke about the informal economy and sustainable urban development in Palestine as part of the session on Local Economy Development – Cities as incubators.   Furthermore, the RHC program was presented by Bosayna Abu Eisheh, the national coordinator for the RHC program at the Ministry of Local Government. She explained how old towns should be seen as the engine for the local economy. “Cultural heritage in Palestine is considered as an asset rather than a hinder for socio-economic development. […] Improving the infrastructure and services of the historic centers to meet the modern needs will attract and encourage the private sector to invest in these historic centers by having small businesses that provide job opportunities for the residents of the village.” During the closing session recommendations towards a New Urban Agenda in Palestine were formulated. Overall, this Forum highlighted once more the ongoing efforts and dynamics, as well as the opportunities that are to be seized in the future.  More information on the Forum can be found here: www.pufii.ps


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    Palestine PZA1203011

  • Avril 2017 : Renforcement des capacités : « Impacts environnementaux de l’aviation et des activités aéroportuaires »

    Avril 2017 : Renforcement des capacités : « Impacts environnementaux de l’aviation et des activités aéroportuaires »


    Cherif AOUDJIT | 31/10/2017

    Du 24 avril au 5 mai 2017, une délégation du Ministère des Travaux Publics et des Transports s’est rendue en Belgique afin de renforcer ses capacités dans l’intégration de l’environnement dans le domaine des transports aériens. Composée de 20 personnes, la formation a couvert 3 thématiques plus précises : -          Etude des incidences des activités aéroportuaires sur l’environnement-          Système de management environnemental des installations aéroportuaires -          Aviation civile et gaz à effet de serre La session de formation, conduite à Liège, a permis la rédaction, par les participants avec l’appui du formateur, d’un document de synthèse à l’attention du Ministère. Ce document propose un état des lieux et un aperçu des réglementations internationales sur la question et propose la rédaction d’un plan d’action national comprenant :  -          Une stratégie spécifique pour les aéroports, visant essentiellement à renforcer la prise en compte des problématiques environnementales et plus particulièrement des émissions de GES, par la réalisation de bilan carbone ; -          Un plan d’action pour le transport aérien national et international; cette dernière partie permettant à l’Algérie de répondre à l’appel de l’OACI sur le sujet. La motivation et le sérieux des stagiaires a permis un travail efficace et constructif, le tout dans une ambiance agréable.  Les stagiaires provenaient : -          De la Direction de l’Aviation Civile et de la Météorologie (DACM) du Ministère des travaux publics et des Transports (MTPT)  -          De l’Institut Hydrométéorologique de Formation et de Recherches d’Oran (IHFR)  -          De l’Office National de la Météorologie (Météo Algérie)  -          De l’Etablissement de Gestion des Services Aéroportuaires (EGSA)


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    Algeria ALG1401911

  • 1er août 2017 : Lancement des projets d’appui à la société civile

    1er août 2017 : Lancement des projets d’appui à la société civile


    Cherif AOUDJIT | 31/10/2017

    Le 1er août 2017, les conventions de subside des projets d’appui à la société civile algérienne, ont été signés en présence de Madame la Ministre de l’Environnement et des Energies renouvelables. Les conventions ont été signées au profit de 17 associations pour un montant total de plus de 420 000 euros. Les associations subventionnées sont situées sur 07 wilayas de la zone côtière : Alger, Béjaia, Bourmerdes, Oran, Tipaza, Tizi Ouzou, Tlemcen. Les projets financés concernent un large éventail d’actions : sensibilisation et éducation environnementale, entrepreneuriat vert et économie verte, gestion des zones rurales (concept d’écovillage), renforcement des capacités des acteurs associatifs dans le domaine de la sensibilisation, protection du milieu marin et gestion durable de l’eau. Dans son discours, Madame la Ministre a encouragé les bénéficiaires à penser à la durabilité des actions et non pas uniquement à leur mise en œuvre et à envisager des actions de qualité avec une bonne visibilité pour diffuser et encourager les bonnes pratiques. Pour que les projets soient durables, le PRCDE a mis en place un processus en plusieurs étapes. La première étape a consisté à animer, dès la publication de l’appel, des journées d’information dans les quatorze wilayas visées, afin expliquer les lignes directrices et répondre aux questions des associations. Ensuite, les associations candidates ont pu déposer des notes succinctes pour décrire leur idée de projet. Après une 1ère sélection, les associations restantes ont bénéficié d’une formation en Gestion de Cycle de Projet avant de formuler leur projet. Ensuite une sélection définitive a été faite et, avant la signature des conventions de subside, une rencontre a été organisée avec les associations pour en expliquer le contenu de la convention article par article et répondre aux questions.


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    Algeria ALG1401911

  • Raport Final Sensemaker: Valorisation des messages clés livrés par des jeunes filles scolarisées dans des collèges ruraux au Niger

    Raport Final Sensemaker: Valorisation des messages clés livrés par des jeunes filles scolarisées dans des collèges ruraux au Niger


    Eva VAN STEIJVOORT | 31/10/2017

    Pour mieux comprendre les facteurs de résilience des jeunes filles scolarisées dans six collèges ruraux pilotes, le projet Sarraounia a jugé nécessaire d’expérimenter une méthodologie innovante de suivi-évaluation : le Sensemaker®. L’application de cette méthodologie participative donne l’opportunité unique aux jeunes filles de témoigner en toute confiance sur leur quotidien. C’est d’autant plus pertinent pour le projet, que cela permet de mettre en exergue la voix des jeunes filles scolarisées des six collèges ciblées. Les histoires racontées par ces jeunes filles nous livrent des témoignages sincères sur les réalités d’une jeune fille scolarisée dans un collège rural au Niger.Les résultats significatifs issus de l’analyse de ces histoires de vie sont présentés dans ce rapport de synthèse. En aidant à mieux comprendre, ce qui motive réellement ces jeunes filles à persévérer dans leurs études malgré tous les obstacles qu’elles rencontrent, nous pourrons faire des recommandations pertinentes aux différentes parties prenantes impliquées dans la mise en oeuvre de ce projet, afin de mieux réorienter les activités de sensibilisation en cours sur le terrain.https://www.btcctb.org/fr/publication/valorisation-des-messages-cles-livres-par-des-jeunes-filles-scolarisees-dans-six


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    Niger NER1506411

  • Le gouverneur du Kasaï Oriental s'implique pour le respect de la réglementation routière!

    Le gouverneur du Kasaï Oriental s'implique pour le respect de la réglementation routière!


    Julie CLAASSENS | 31/10/2017

    Voici le gouverneur du Kasaï Oriental, Ngoyi Kasanji, sensibilisant la population de la province sur les bonnes pratiques routières, lors du lancement des travaux de réhabilitation de l'axe Tshikuyi-Ngandajika.L'implication des autorités locales, inscrite dans une approche 'du bas vers le haut', est une priorité pour PRODEKOR afin d'assurer l'appropriation des acquis par la population bénéficiaire.


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    DR Congo RDC1217311

  • Voyage d'étude sur le thème de la Budgétisation sensible au Genre

    Voyage d'étude sur le thème de la Budgétisation sensible au Genre


    Princia BAZABIDILA-MONASSALA | 31/10/2017

    Dans le cadre d'un voyage d'étude sur la thématique suivante "Budgétisation sensible au genre" (BSG), financé par le projet Renforcement des capacités organisationnelles par l’octroi de bourses et organisé par l’Asbl « Le Monde selon les femmes ». Huits Directeurs issus du Ministère de l'Economie et des Finances du Maroc sont venus en Belgique du 1 au 7 octobre 2017. L’objectif de ce voyage d’étude est le partage d’expériences du processus belge et le transfert de savoir-faire et de compétences dans le domaine de Budgétisation Sensible au Genre : la mise en œuvre de la budgétisation sensible au genre (le « Gender Responsive Budgeting ») au sein des processus de planification et programmation budgétaire, des stratégies sectorielles, des systèmes d’information ainsi que le renforcement des capacités des responsables et cadres du ministère au niveau décisionnel en vue d'une meilleure conduite dudit processus.Suite à ce séjour en Belgique les participants ont eu la possibilité d’établir des stratégies sensibles au genre en vue d’obtenir des résultats positifs dans le cadre de la promotion de la BSG dans les politiques publiques .Egalement d’identifier les bonnes pratiques et leçons apprises de l'expérience belge en matière d’intégration du genre dans les processus de planification et programmation budgétaires. 


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    Morocco MOR1088811

  • Teaching coding from Scratch

    Teaching coding from Scratch


    Hanna DEKERK | 27/10/2017

    With great curiosity students follow the moving graphic images on the computer screen while a coding trainer enthusiastically explains how to write simple scripts. For Esther Akiror, a 17-year old tailoring student at St-Daniel Comboni Polytechnic in Moroto, it is the first time she learns about coding. “This is very exciting, today I designed and decorated a cartoon.” Africa Code Week 2017 focuses on teaching ‘Scratch’, a visual programming language developed by the Massachusetts Institute of Technology (MIT) to lower the technical threshold for coding. Uganda is one of the 35 African countries hosting over 1,500 coding workshops involving 500,000 children and youth across the continent. As coding is considered the “blue collar” skill of the 21st century, it is introduced to empower future generations with the computer skills needed by a modern workforce. This year a collaboration was set up between Makerere University and partners such as BTC’s Support to Skilling Uganda (SSU) project, to introduce coding sessions at Vocational Technical Institutes (VTI’s) in Albertine-Rwenzori, Karamoja and Yumbe. Instructor teams composed of students from Makerere University gave coding sessions in VTI’s supported by the SSU project. These teams trained local students as well as IT-teachers of the VTI’s. 23-year-old Edith Ndagire, a third year Telecom Engineering student, was part of the instructor team at Lokopio VTI in Yumbe. For her it was an engaging experience: “The students here are enjoying the coding lessons and have grasped faster than I expected. They are disciplined”. The Africa Code Week initiative empowers youth such as Esther Akiror with relevant computer skills, even allowing them to create incomes for themselves. “As a tailoring student I might use coding to promote my future business.” BTC’s participation in Africa Code Week targets VTIs and populations that are often neglected when innovative interventions such as digitalization are rolled out.


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    Uganda UGA1402711

  • La CTB Maroc passe à la radio pour une seconde fois

    La CTB Maroc passe à la radio pour une seconde fois


    Meriem HILALI | 27/10/2017

    Une deuxième interview avec la Société Nationale de Radiodiffusion et de Télévision marocaine a été diffusée le 25 octobre dernier sur la filière datte et amande. Nous vous invitons à l'écouter ici.


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    Morocco MOR1003911