Amid colorful
balls of yarn, trainees put the finishing touches on scarves, ponchos and
doormats. They have been working on these items for weeks as it counts for
their final examination of the 'Knitting and Crochet' training in the Rosa
Mystica Institute in Fort Portal. “Every
tailor in town knows how to make a dress or shirt, but not everyone knows how
to make a doormat," says their proud trainer, Eunice Wekesa. Passionate
about sewing, Eunice has been working as a textile trainer for over ten years. “It has taught me patience. Some of my
students don’t have high academic levels but because they are patient with
their work they do it even better.” Her students are the fifteen trainees in 'Knitting and Crochet' and sixteen trainees in 'Tye and Dye', facilitated by the
Skills Development Fund of BTC’s Support to Skilling Uganda project. The
majority of them being vulnerable youth and school drop-outs, they were
selected for the training through local church councils and leaders.
Sister Florence
Ahaisibwe is the Director of the Rosa Mystica Training Institute of Vocational
and Business Studies. “Before the
curriculum was aimed at making uniforms and common clothes. Now we switched to
tourism wear and handicrafts, to also attract the tourists in Fort Portal.” They
started doing so after the Uganda Small Scale Industry Association (USSIA) gave
them the advice. Moreover, through the Skills Development Fund, USSIA organized training
sessions with three Kenyan knitting and crochet experts.“Thanks
to BTC’s intervention I could expose my
trainees to different techniques.” says trainer Eunice. “We now also have embroidery machines, which
allows for next-level stitching and finishing."
For a long
time, the institute was only accessible to girls and women. But as trainings
are gender-equal, boys were welcomed. John Koojo is one of those boys. “Before I was an artist, designing badges,
banners and posters. Thanks to this training I was able to polish my knowledge and
get new ideas.” The entrepreneurship courses also gave him insights in
financial management and business plans. “I am now
motivated to start my own shop with creative designs.”
The Skills
Development Fund in Albertine-Rwenzori aims at improving the
quality of technical and vocational training through public-private
partnerships, in order to enhance the youth’s employability.
Le safran est une source importante de revenus pour près de 3.000 familles. Il représente une activité économique pour la petite agriculture solidaire. Notre collègue Olivier LEGROS nous explique les activités menées par le projet tout au long de la filière safran lors du Festival international du safran à Talaouine (Sud du Maroc) qui a eu lieu du 3 au 5 novembre 2017.
Dans le cadre de l’amélioration de la qualité de la formation des jeunes dans le Kasaï oriental, le programme d’appui à l’éducation fait avancer le processus de la formation en alternance par le choix des entreprises devant accueillir les apprenants pour leur encadrement.Cette approche, toute nouvelle pour le secteur de l’Enseignement Technique et la Formation Professionnelle au Kasaï Oriental, organise le cursus scolaire secondaire technique en deux temps à savoir : une période des cours théoriques à l’école et une autre partie faites des cours pratiques. Cette dernière partie s’organise dans trois espaces d’apprentissage dont l’atelier, l’activité génératrice de revenus et l’entreprise. En effet, une dizaine d’entreprises de la place ont donné leur accord et disponibilité pour l’accueil des apprenants dans le cadre de ce projet pilote de formation en alternance. Pour y parvenir, les écoles, le programme éducation au Kasaï Oriental et les entreprises envisagent signer des conventions de faisabilité. « Ces initiatives permettront aux élèves de savoir exactement ce que nos équipes font à longueur des journées et c’est pour leur bien dans le futur après les études » confie un responsable d’une entreprise retenu pour l’alternance. L’équipe EDUKOR a ainsi organisé en octobre dernier une mission de vulgarisation du contenu de cette convention, mission dont a résulté l’approbation du projet pas les entreprises.La formation en alternance est programmée pour l’année scolaire 2017-2018 au Kasaï Oriental et à la Lomami. Elle concernera en premier les cinq centres d’application retenus pour la ville de Mbuji-Mayi et la cité de Ngandajika. « Cette nouvelle approche m’inspire confiance et me redonne l’espoir sur l’avenir des enfants dans nos écoles techniques et professionnelles quant au couronnement de leur formation et les possibilités d’obtention de l’emploi », déclare un chef d’établissement dont l’école est retenu comme centre d’application. Ce projet se met en œuvre pour les filières porteuses d’emploi à savoir la mécanique générale, l’agriculture générale et vétérinaire, l’agriculture et la transformation alimentaire, la mécanique moto puis la menuiserie. Les différents outils de cette approche sont déjà créés et les chefs d’établissements sont bien engagés à la mise en œuvre.
Cecile Mbwisha, seize ans, est la seule fille dans le groupe de treize stagiaires au chantier école de l'Institut Technique Industriel du Cinquantenaire à Kasenga, en Haut-Katanga. Nestor Kibwili, soixante-six ans, est artisan maçon et l'accompagnateur de Cecile. Les deux travaillent en binôme, même si Nestor est le grand-père du chantier et le chouchou de tout le monde!Le chantier école consiste d'une approche pédagogique active, c'est-à-dire: les apprenants se professionnalisent 'en faisant' et sont guidés par un expert. A Kasenga, le groupe de treize construit leur propre hangar afin d'y suivre des ateliers et de stocker du matériel. Cinq d'entre eux sont des soudeurs.Cecile suit l'option agriculture et au chantier elle fait la construction, un cours pratique qu'elle est obligé de suivre.Les apprenants sont payés sept dollar par jour, ce qui leur permet d'économiser et de travailler sur des projets de futur. Cecile, par exemple, paie ses propres frais scolaires pour toute l'année, aide ses frères à payer leurs études universitaires, donne une partie de l'argent à ses parents et a déjà investi dans son propre champs, situé à l'Institut. La courageuse!Elle raconte: "Ici on importe presque tout de la Zambie et je veux que ça change. A l'école on a notre propre champs, une pépinière avec des différentes sortes d'arbres fruitiers et un poulailler avec cent poules! Je veux continuer ce travail dans ma famille et produire moi-même pour notre pays!"
While the smell of freshly baked
vanilla cookies rises from the oven, Ezra Balugu explains the bakery students at the Margherita Training Institute
in Kasese how to obtain that perfect cookie crunch. Ezra completed a 2-month bakery
training through the Skills Development Fund (SDF) of BTC’s Support to Skilling
Uganda project. “I learned so much and
want to transfer my skills to other young people of my community.”
Coming from a family of 13 children,
Erza started baking chapatti by the side of the road to raise
money for school fees. When he learned about the bakery training at the Margherita
Training Institute he immediately applied. “I
learned how to bake wedding cakes, cinnamon buns, pizzas and much more!” After completing his training, the institute
asked him to help out during classes as an assistant-trainer.
Classes are given by Joshua Manday,
an experienced chef who worked in renowned kitchens all over Uganda. “When I moved back to Kasese, the Margherita Training
Institute asked me to work as a part-time trainer. I like it because it allows
me to pass on my knowledge.” Thanks to the Skills Development Fund the Margherita
Training institute was able to hire Joshua part-time, hereby guaranteeing a
constant flow of hands-on expertise to the trainees.
But there’s more: in order to
graduate, each trainee needs to complete a one-month internship at a hotel. This work-based learning is also facilitated by the SDF. Ezra adds “I did my internship at the Sandton Hotel in
Kasese, where I baked cookies, bread and samosas. Now I know what it’s like
working in a hotel kitchen.” Additionally, trainees receive entrepreneurship
trainings during which they learn to set up a business plan and keep financial records.
20 year-old Hanisha Kezabu finished her training and has plans for the future: “I want to start a small pizza restaurant
with pizza delivery, preferably together with some of my fellow graduates.”
Kisole Nason, director of the Margherita
Training Institute, adds that the SDF improved the Institute’s infrastructure: “It came like a blessing. Before we used to
mix dough with our hands because we did not have mixers. We dug holes in the
ground to keep water fresh but now we have a freezer and fridge. We could not
even teach baking because we did not have an oven. But that is all resolved.“ Because
the quality of trainings has improved, graduates are now in high demand on the
labor market. If that isn’t the icing on the cake…
The Skills Development Fund in
Albertine-Rwenzori aims at sustainably improving the quality of technical and
vocational trainings through public-private partnerships, in order to enhance the youth’s employability.
Through the cooperation of Belgium and Rwanda, the "Local Competitive Facility" (LCF) grant fund (worth €2.4 million) has been implemented in 4 pilot Districts - Gakenke, Gisagara, Rutsiro and Nyagatare - in Rwanda.The objective of LCF is to fund innovative economic partnership projects implemented by different companies or cooperatives, which will enhance pro-poor local economic development (LED). Supported by the BTC-funded Rwanda Decentralization Support Programme (RDSP), LCF is implemented under the joint responsibility of the Local Development Agency (LODA), the Ministry of Local Government (MINALOC) and the respective District authorities.After a thorough selection process for which 497 projects initially applied, 36 projects have been selected for support. The projects are unique and developed by the partnerships, according to their own needs. Partnerships have formed in different economic sectors: in agro-processing (banana-beer making, honey-processing, bread making); handicraft (shoe-making, handbags, bamboo-products); tourism (boat services and sleeping services); and ICT (webshops).For one year, each project will receive financial support as well as capacity building on business management and marketing in order to secure sustainable growth of their businesses.Find out more about LCF by watching this exclusive video presenting this innovative funding mechanism through a sampling of 4 beneficiary projects.A short version of the video can be accessed here: https://www.youtube.com/watch?v=_b-IyuR_O0s
Tuesday we celebrated
the final day of the women entrepreneurship training program in Gaza!
In collaboration
with the Belgian Development Agency (BTC), Palestine Education for
Employment (PEFE) launched a 12 day entrepreneurship training in the context of
their Creating Employment Opportunities for Women in the West Bank and Gaza
Program. BTC
nominated more than 100 female trainees and graduates who participated in BTC’s
Work-Based Learning programme, which strives for a better integration between
TVET and the labour market and which offers trainees the opportunity to
practice their skills in the private sector in an organised and structured way,
for the training.
The
women were specialized in a variety of fields, including urban
agriculture, cell phone maintenance, hairdressing, sewing, photography and
montage, mobile applications, graphic design and rabbit farming.
Eventually
24 underprivileged unemployed young women, with a background in Technical and
Vocational Education and Training (TVET), were selected to follow the training.
The women were between 18 and 35 years old and they came from different areas
in the Gaza Strip.
The training addressed several topics related
to entrepreneurship, including social engagement, capacity building, the
generating of business ideas, promotion of entrepreneurship and small
enterprises and the economic and social empowerment of women.Over the course of
12 days, the 24 female participants learned how to write business plans
and defend their ideas. Yesterday, the committee chose the best projects which
will be further developed and financially supported.
The entrepreneurship training program will
provide each participant with a toolkit worth up to 300 dollars, adapted to
their business idea, the sector they’re operating in and their need for
support.
Stay tuned and follow the stories of these
talented female entrepreneurs next week during Global Entrepreneurship week.
On Monday and Tuesday 30 and 31st of November, the Second Palestinian
Urban Forum (PUF II) took place in Birzeit under the slogan “Localizing the New
Urban agenda: Shaping the future of Palestinian Cities”. Whereas in the first
Urban Forum (Nablus, March 2012) the rapid and uncontrolled urban development
in the Palestinian cities, towns and villages was seen as a big challenge, now,
in 2017, it became clear that urbanization can be a source of opportunities and
solutions rather than challenges.
The Forum focused on 4 key themes: Integrated Urban Planning; Urban
Economy; Inclusive and cohesive cities; and Innovation and future cities. During the forum a special focus was given to
Local Economic Development, which is a core pillar of our LGRDP program. Our
colleague Bashir Barghouthi spoke about the informal economy and sustainable
urban development in Palestine as part of the session on Local Economy
Development – Cities as incubators.
Furthermore, the RHC program was presented by Bosayna Abu Eisheh, the national
coordinator for the RHC program at the Ministry of Local Government. She
explained how old towns should be seen as the engine for the local economy. “Cultural
heritage in Palestine is considered as an asset rather than a hinder for
socio-economic development. […] Improving the infrastructure and services of
the historic centers to meet the modern needs will attract and encourage the
private sector to invest in these historic centers by having small businesses
that provide job opportunities for the residents of the village.”
During the closing session recommendations towards a New Urban Agenda in
Palestine were formulated. Overall, this Forum highlighted once more the
ongoing efforts and dynamics, as well as the opportunities that are to be
seized in the future.
More information on the Forum can be found here: www.pufii.ps
Du 24 avril au 5 mai 2017, une
délégation du Ministère des Travaux Publics et des Transports s’est rendue en
Belgique afin de renforcer ses capacités dans l’intégration de l’environnement
dans le domaine des transports aériens. Composée de 20 personnes, la formation a
couvert 3 thématiques plus précises : -
Etude des incidences des
activités aéroportuaires sur l’environnement-
Système de management
environnemental des installations aéroportuaires -
Aviation civile et gaz à
effet de serre
La session de formation, conduite
à Liège, a permis la rédaction, par les participants avec l’appui du formateur,
d’un document de synthèse à l’attention du Ministère. Ce document propose un
état des lieux et un aperçu des réglementations internationales sur la question
et propose la rédaction d’un plan d’action national comprenant :
-
Une stratégie spécifique
pour les aéroports, visant essentiellement à renforcer la prise en compte des
problématiques environnementales et plus particulièrement des émissions de GES,
par la réalisation de bilan carbone ; -
Un plan d’action pour le
transport aérien national et international; cette dernière partie permettant à
l’Algérie de répondre à l’appel de l’OACI sur le sujet.
La motivation et le sérieux des
stagiaires a permis un travail efficace et constructif, le tout dans une
ambiance agréable.
Les stagiaires provenaient : -
De la Direction de
l’Aviation Civile et de la Météorologie (DACM) du Ministère des travaux publics
et des Transports (MTPT) -
De l’Institut
Hydrométéorologique de Formation et de Recherches d’Oran (IHFR)
-
De l’Office National de la
Météorologie (Météo Algérie)
-
De l’Etablissement de
Gestion des Services Aéroportuaires (EGSA)
Le 1er août 2017, les
conventions de subside des projets d’appui à la société civile algérienne, ont
été signés en présence de Madame la Ministre de l’Environnement et des Energies
renouvelables. Les conventions ont été signées au profit de 17 associations
pour un montant total de plus de 420 000 euros.
Les associations subventionnées sont
situées sur 07 wilayas de la zone côtière : Alger, Béjaia, Bourmerdes, Oran,
Tipaza, Tizi Ouzou, Tlemcen.
Les projets financés concernent
un large éventail d’actions : sensibilisation et éducation
environnementale, entrepreneuriat vert et économie verte, gestion des zones
rurales (concept d’écovillage), renforcement des capacités des acteurs
associatifs dans le domaine de la sensibilisation, protection du milieu marin
et gestion durable de l’eau.
Dans son discours, Madame la
Ministre a encouragé les bénéficiaires à penser à la durabilité des actions et
non pas uniquement à leur mise en œuvre et à envisager des actions de qualité
avec une bonne visibilité pour diffuser et encourager les bonnes pratiques.
Pour que les projets soient durables,
le PRCDE a mis en place un processus en plusieurs étapes. La première étape a
consisté à animer, dès la publication de l’appel, des journées d’information
dans les quatorze wilayas visées, afin expliquer les lignes directrices et répondre
aux questions des associations. Ensuite, les associations candidates ont pu déposer
des notes succinctes pour décrire leur idée de projet. Après une 1ère
sélection, les associations restantes ont bénéficié d’une formation en Gestion
de Cycle de Projet avant de formuler leur projet. Ensuite une sélection
définitive a été faite et, avant la signature des conventions de subside, une
rencontre a été organisée avec les associations pour en expliquer le contenu de
la convention article par article et répondre aux questions.
Pour mieux comprendre les facteurs de résilience des jeunes filles scolarisées dans six collèges ruraux pilotes, le projet Sarraounia a jugé nécessaire d’expérimenter une méthodologie innovante de suivi-évaluation : le Sensemaker®. L’application de cette méthodologie participative donne l’opportunité unique aux jeunes filles de témoigner en toute confiance sur leur quotidien. C’est d’autant plus pertinent pour le projet, que cela permet de mettre en exergue la voix des jeunes filles scolarisées des six collèges ciblées. Les histoires racontées par ces jeunes filles nous livrent des témoignages sincères sur les réalités d’une jeune fille scolarisée dans un collège rural au Niger.Les résultats significatifs issus de l’analyse de ces histoires de vie sont présentés dans ce rapport de synthèse. En aidant à mieux comprendre, ce qui motive réellement ces jeunes filles à persévérer dans leurs études malgré tous les obstacles qu’elles rencontrent, nous pourrons faire des recommandations pertinentes aux différentes parties prenantes impliquées dans la mise en oeuvre de ce projet, afin de mieux réorienter les activités de sensibilisation en cours sur le terrain.https://www.btcctb.org/fr/publication/valorisation-des-messages-cles-livres-par-des-jeunes-filles-scolarisees-dans-six
Voici le gouverneur du Kasaï Oriental, Ngoyi Kasanji, sensibilisant la population de la province sur les bonnes pratiques routières, lors du lancement des travaux de réhabilitation de l'axe Tshikuyi-Ngandajika.L'implication des autorités locales, inscrite dans une approche 'du bas vers le haut', est une priorité pour PRODEKOR afin d'assurer l'appropriation des acquis par la population bénéficiaire.
Dans le cadre d'un voyage d'étude sur la thématique suivante "Budgétisation sensible au genre" (BSG), financé par le projet Renforcement des capacités organisationnelles par l’octroi de bourses et organisé par l’Asbl « Le Monde selon les femmes ». Huits Directeurs issus du Ministère de l'Economie et des Finances du Maroc sont venus en Belgique du 1 au 7 octobre 2017.
L’objectif de ce voyage d’étude est le partage d’expériences du processus belge et le transfert de savoir-faire et de compétences dans le domaine de Budgétisation Sensible au Genre : la mise en œuvre de la budgétisation sensible au genre (le « Gender Responsive Budgeting ») au sein des processus de planification et programmation budgétaire, des stratégies sectorielles, des systèmes d’information ainsi que le renforcement des capacités des responsables et cadres du ministère au niveau décisionnel en vue d'une meilleure conduite dudit processus.Suite à ce séjour en Belgique les participants ont eu la possibilité d’établir des stratégies sensibles au genre en vue d’obtenir des résultats positifs dans le cadre de la promotion de la BSG dans les politiques publiques .Egalement d’identifier les bonnes pratiques et leçons apprises de l'expérience belge en matière d’intégration du genre dans les processus de planification et programmation budgétaires.
With great
curiosity students follow the moving graphic images on the computer screen while
a coding trainer enthusiastically explains how to write simple scripts. For Esther Akiror, a 17-year old
tailoring student at St-Daniel Comboni Polytechnic in Moroto, it is the first
time she learns about coding. “This is
very exciting, today I designed and decorated a cartoon.”
Africa Code
Week 2017 focuses on teaching ‘Scratch’,
a visual programming language developed by the Massachusetts
Institute of Technology (MIT) to lower the technical threshold for coding. Uganda
is one of the 35 African countries hosting over 1,500 coding workshops
involving 500,000 children and youth across the continent. As coding
is considered the “blue collar” skill of the 21st century, it is introduced to empower future generations with the computer skills needed by a modern workforce.
This year a
collaboration was set up between Makerere University and partners such as BTC’s
Support to Skilling Uganda (SSU) project, to introduce coding sessions at Vocational
Technical Institutes (VTI’s) in Albertine-Rwenzori, Karamoja and Yumbe. Instructor teams composed of students from Makerere
University gave coding sessions in VTI’s supported by the SSU project. These
teams trained local students as well as IT-teachers of the VTI’s. 23-year-old
Edith Ndagire, a third year Telecom Engineering student, was part
of the instructor team at Lokopio VTI in Yumbe. For her it was an engaging
experience: “The students here are
enjoying the coding lessons and have grasped faster than I expected. They are
disciplined”.
The Africa
Code Week initiative empowers youth such as Esther Akiror with relevant
computer skills, even allowing them to create incomes for themselves. “As a tailoring student I might use coding to
promote my future business.”
BTC’s
participation in Africa Code Week targets VTIs and populations that are often
neglected when innovative interventions such as digitalization are rolled out.
Une deuxième interview avec la Société Nationale de
Radiodiffusion et de Télévision marocaine a été diffusée le 25 octobre dernier
sur la filière datte et amande.
Nous vous invitons à l'écouter ici.